perjantai 8. tammikuuta 2016

Psalmi nro 44


Tässä tutkielmasarjassa käyn läpi psalmeja. Lyhyet niistä kokonaan ja pidemmistä vain osan niiden jakeista. Eräiden psalmien kohdalla kerron, mitä ne ovat merkinneet elämäni eri vaiheissa ja mitä ne opettavat meille tänään. Uskon muidenkin jo kauan Adonai Yeshuaa seuranneiden kokeneen useita yliluonnollisia asioita elämässään myös psalmien sanoman tiimoilta.

Pyrin löytämään netistä kuhunkin aiheeseen sopivan kuvan ja/tai lauluvideon, sillä audiovisuaalinen esitys – kuva, ääni ja kirjoitettu sana - jää parhaiten mieleen kaiken uuden oppimisessa.

Lähde kanssani tälle matkalle!

Koska Raamattu on kirjoitettu hyvin patriarkaalisena aikana, niin muutan psalmeissa ne kohdat, joissa viitataan vain miehiin, mutta tarkoitetaan selvästi myös naisia, naisiakin koskeviksi. Käytän sopivissa kohdissa ilmausta ihminen, jolloin sana kattaa myös kaikenikäiset ihmiset. Teen näin siksi, että jakeessa Gal. 3:28 on kirjoitettu:

>>Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista, sillä kaikki te olette yhtä HaMashiach Yeshuassa.<<

Aluksi meidän on hyvä hiljentää sydämemme oikealle aaltopituudelle kuuntelemalla seuraavaa laulua, joka liittyy tämän psalmin sanomaan.

https://www.youtube.com/watch?v=CQJ4y4XGUfo



Lyhyt johdanto psalmiin 44


Koorahilaiset muistelevat ahdingossaan Israelin Elohimin muinaisia armotekoja Hänen auttaessa kansaansa monista eri ahdingoista. Koska Yehowah Elohim on sanonut olevansa aina sama, niin se merkitsee hänen olevan jatkossakin armollinen, jos vain itse nöyrrymme Hänen tahtoonsa ja turvaudumme yksin Häneen, emmekä lihan käsivarteen.

Tässä psalmissa ei kertaakaan huudeta avuksi Yehowah-nimeä, vaikka Lakiliiton kansalle oli juuri tuo nimi annettu nimeksi, jota tuli ahdingossa huutaa avuksi. Meille Armoliiton jäsenille on annettu Yeshua-nimi hädässä apuun huudettavaksi nimeksi ja ylistettäväksi muulloinkin.


 Yehowah Elohimin armollista apua odotellessa 


Luemme ensin koko psalmin:

1. Musiikinjohtajalle. Koorahilaisten mietepsalmi. 2. Elohim, me olemme omin korvin kuulleet, meidän isämme ovat meille kertoneet, minkä teon sinä teit heidän päivinään, muinaisina päivinä. 3. Sinä karkotit kädelläsi pakanat, mutta heidät sinä istutit. Sinä hävitit kansat, mutta heidät sinä levitit. 4. Sillä eivät he miekallaan valloittaneet maata, eikä heidän käsivartensa heitä auttanut, vaan sinun oikea kätesi, sinun käsivartesi ja sinun kasvojesi valkeus, koska sinä olit heihin mielistynyt.

5. Sinä, Elohim, sinä olet minun kuninkaani, toimita Jaakobille apu. 6. Sinun avullasi me syöksemme ahdistajamme maahan, sinun nimessäsi me tallaamme vastustajamme. 7. Sillä en minä jouseeni luota, eikä miekkani minua auta, 8. vaan sinä pelastat meidät vihollisistamme ja saatat vihamiehemme häpeään. 9. Elohim on meidän kerskauksemme kaikkina päivinä, ja sinun nimeäsi me ylistämme iankaikkisesti. Sela.

10. Kuitenkin sinä meidät hylkäsit ja saatoit meidät häpeään, et lähtenyt sotaan meidän joukkojemme kanssa. 11. Sinä käänsit meidät vihollista pakoon, ja meidän vihamiehemme ryöstivät saalista. 12. Sinä annoit meidät syötäviksi kuin lampaat, ja hajotit meidät pakanain sekaan. 13. Sinä myit kansasi halvasta, etkä heidän hinnastaan paljoa hyötynyt. 14. Sinä annat meidät naapuriemme häväistäviksi, ympärillämme asuvaisten pilkaksi ja ivaksi. 15. Sinä saatat meidät sananparreksi pakanoille, pään pudistukseksi kansoille.

16. Kaiken päivää häväistykseni on mielessäni ja kasvojeni häpeä peittää minut 17. herjaajan ja pilkkaajan puheen tähden, vihollisen ja kostonhimoisen katseitten tähden. 18. Tämä kaikki on meitä kohdannut, vaikka emme ole sinua unohtaneet emmekä liittoasi rikkoneet. 19. Ei ole sydämemme sinusta luopunut, eivätkä askeleemme sinun polultasi poikenneet. 20. Kuitenkin sinä runtelit meidät aavikkosutten asuinsijoilla ja peitit meidät synkeydellä.

21. Jos me olisimme unohtaneet Elohimimme nimen ja ojentaneet kätemme vieraan jumalan puoleen, 22. eikö Elohim olisi sitä tutkituksi saanut, sillä hän tuntee sydämen salaisuudet? 23. Ei, vaan sinun tähtesi meitä surmataan kaiken päivää, meitä pidetään teuraslampaina. 24. Herää, miksi nukut, Adonai? Nouse, älä iäksi hylkää. 25. Miksi peität kasvosi, unohdat meidän kurjuutemme ja ahdistuksemme? 26. Sillä meidän sielumme on vaipunut tomuun, meidän ruumiimme painunut maahan. 27. Nouse, auta meitä ja lunasta meidät armosi tähden.


Sitten käymme sen läpi

1. Musiikinjohtajalle. Koorahilaisten mietepsalmi. 2. Elohim, me olemme omin korvin kuulleet, meidän isämme ovat meille kertoneet, minkä teon sinä teit heidän päivinään, muinaisina päivinä. 3. Sinä karkotit kädelläsi pakanat, mutta heidät sinä istutit. Sinä hävitit kansat, mutta heidät sinä levitit. 4. Sillä eivät he miekallaan valloittaneet maata, eikä heidän käsivartensa heitä auttanut, vaan sinun oikea kätesi, sinun käsivartesi ja sinun kasvojesi valkeus, koska sinä olit heihin mielistynyt.


Jakeet 1-4 Yehowalle on otollista että muistelemme Hänen muinaisia suuria armotekojaan kaikkia valittujaan kohtaan, olivat he sitten juutalaisia tai pakanakansoista valittuja pyhiään. Ne teot tulee lausua ääneen, laulaa niistä ja soittaa niistä monin instrumentein taidollisesti.

5. Sinä, Elohim, sinä olet minun kuninkaani, toimita Jaakobille apu. 6. Sinun avullasi syöksemme ahdistajamme maahan, sinun nimessäsi me tallaamme vastustajamme. 7. Sillä en minä jouseeni luota, eikä miekkani minua auta, 8. vaan sinä pelastat meidät vihollisistamme ja saatat vihamiehemme häpeään. 9. Elohim on meidän kerskauksemme kaikkina päivinä ja sinun nimeäsi me ylistämme ikuisesti. Sela.

Jakeet 5-9 Yehowah Elohim on myös meidän Uuden Liiton pyhien Kuningas, halliten meitä Poikansa kautta, joka toimii Hänen Pyhän nimensä valtuuksin täällä ajassa Pyhän Henkensä ja valittujen enkeliensä kautta meidän parhaaksemme. Opetelkaamme enemmän kiittämään, palvomaan ja ylistämään Häntä, sillä Hänen jalojen pelastustekojensa julistamisen lisäksi meidät on myös siihen kuninkaallisena papistona kutsuttu! Hän asuu edelleen kansansa kiitoksen keskellä, kuten muinoin jakeen Ps. 22:4 mukaan: 

>>Ja kuitenkin sinä olet Pyhä, jonka istuin on Israelin kiitosvirtten keskellä.<<
 
Mitä tulee jakeessa mainittuun ”Israeliin”, koostuu se nykyisin myös kaikista valituista kristityistä, riippumatta heidän rodustastaan jakeiden 1. Piet. 2:6-10 mukaan (kirje on kirjoitettu valituille muukalaisille eli pakanuudesta uskon kautta Yeshuan omiksi tulleille) : 

>>6. Sillä Raamatussa sanotaan: "Katso, minä lasken Siioniin valitun kiven, kalliin kulmakiven; ja joka häneen uskoo, ei ole häpeään joutuva". 7. Teille siis, jotka uskotte, se on kallis, mutta niille, jotka eivät usko, "on se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, tullut kulmakiveksi" 8. ja "kompastuskiveksi ja loukkauskallioksi". Koska he eivät tottele sanaa, niin he kompastuvat; ja siihen heidät on pantukin.

9. Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa; 10. te, jotka ennen "ette olleet kansa", mutta nyt olette "Yehowah Elohimin kansa", jotka ennen "ette olleet armahdetut", mutta nyt "olette armahdetut".<< 


10. Kuitenkin sinä meidät hylkäsit ja saatoit meidät häpeään, et lähtenyt sotaan meidän joukkojemme kanssa. 11. Sinä käänsit meidät vihollista pakoon, ja meidän vihamiehemme ryöstivät saalista. 12. Sinä annoit meidät syötäviksi kuin lampaat, ja hajotit meidät pakanain sekaan. 13. Sinä myit kansasi halvasta, etkä heidän hinnastaan paljoa hyötynyt. 14. Sinä annat meidät naapuriemme häväistäviksi, ympärillämme asuvaisten pilkaksi ja ivaksi. 15. Sinä saatat meidät sananparreksi pakanoille, pään pudistukseksi kansoille.

Jakeet 10-15 Se kaikki, mikä Israelia on Lakiliiton kansana kohdannut on esikuvallista ja kirjoitettu varoitukseksi myös meille, jotka näinä lopun aikoina olemme saaneet kutsun lähteä Yeshuaa seuraamaan. Näin on kirjoitettu jakeissa 1. Kor. 10:11

>>Tämä, mikä tapahtui heille, on esikuvallista ja on kirjoitettu varoitukseksi meille, joille maailmanaikojen loppukausi on tullut.<< 


16. Kaiken päivää häväistykseni on mielessäni ja kasvojeni häpeä peittää minut 17. herjaajan ja pilkkaajan puheen tähden, vihollisen ja kostonhimoisen katseitten tähden. 18. Tämä kaikki on meitä kohdannut, vaikka emme ole sinua unohtaneet emmekä liittoasi rikkoneet. 19. Ei ole sydämemme sinusta luopunut, eivätkä askeleemme sinun polultasi poikenneet. 20. Kuitenkin sinä runtelit meidät aavikkosutten asuinsijoilla ja peitit meidät synkeydellä.

Jakeet 16-20 Panehan merkille, miten psalmista vetoaa Korkeimman apuun jakeessa 18-19! On varsin usein (ei aina) vaarallista vedota omaan vanhurskauteensa, sillä jakeen Jes. 64:6 mukaan se on kuin saastainen vaate Hänen edessään!

>>Kaikki me olimme kuin saastaiset ja niin kuin tahrattu vaate oli kaikki meidän vanhurskautemme. Ja kaikki me olemme lakastuneet kuin lehdet ja pahat tekomme heittelevät meitä niin kuin tuuli.<<

21. Jos me olisimme unohtaneet Elohimimme nimen ja ojentaneet kätemme vieraan jumalan puoleen, 22. eikö Elohim olisi sitä tutkituksi saanut, sillä hän tuntee sydämen salaisuudet? 23. Ei, vaan sinun tähtesi meitä surmataan kaiken päivää, meitä pidetään teuraslampaina. 24. Herää, miksi nukut, Adonai? Nouse, älä iäksi hylkää. 25. Miksi peität kasvosi, unohdat meidän kurjuutemme ja ahdistuksemme? 26. Sillä meidän sielumme on vaipunut tomuun, meidän ruumiimme painunut maahan. 27. Nouse, auta meitä ja lunasta meidät armosi tähden. 
Jakeet 21-27 Kuitenkin tässä jakeessa ja koko psalmissa Yehowah-nimi loistaa poissaolollaan! Toisaalta ymmärrän kyllä sen, että eräissä hyvin suurissa ahdingoissa ei Israelilaisilla suurten syntiensä vuoksi ollut rohkeutta käyttää tuota nimeä, peläten että se johtaa vain lisärangaistukseen. Tämä käy ilmi jakeista Aam. 6:10

>>Ja jos kuolleen korjaa hänen omaisensa ja polttajansa, viedäkseen luut pois talosta, ja jos hän kysyy joltakin, joka on talon perimmäisessä sopessa: "Onko sinun tykönäsi vielä ketään?" niin tämä vastaa: "Ei ole", ja toinen sanoo: "Hiljaa!" - sillä Yehowah nimeä ei saa mainita.<< 

Uuden Liiton kansana me saamme aina huutaa avuksi Yeshua-nimeä, kunhan samalla nöyryytämme sydämemme, teemme parannuksen synneistämme ja alamme aidosti ojentautua apostolien opetusten mukaan myös ulkoisen vaelluksemme suhteen! Tämä on valtavaa armoa verrattuna Lakiliiton aikaan!



Psalmin 44 jakeen 9 mieleeni nostattama muisto:

- Luemme uudelleen tuon jakeen hieman tyyliteltynä >>Elohim, Sinä olet meidän kerskauksemme kaikkina päivinä ja Sinun nimeäsi me ylistämme ikuisesti.<< Meille Uuden Liiton pyhille kyse on Yeshua-nimestä, jota ei oltu vielä Lakiliiton aikana paljastettu ainoaksi pelastuksen tuovaksi nimeksi.

- Olen pannut merkille, että mitä suurempi vaikeus, ahdistus tai ongelma on edessäni tai on jo meneillään, niin sitä suurempi syy on mennä palvontarukoukseen ja suunnata katse ja ajatus uskon kautta vain Yeshuaan ja häneenkin ristille naulittuna. Olen kokenut sen auttavan ensin sisäisessä maailmassani ja riittävän ajoissa myös tässä ulkoisessa maailmassamme! Tästä on olemassa kaunis laulu, jossa on säe: ”Ristin luona raskaat huolet lohdutuksen saa. Siellä sielun pimeyteen taivas aukeaa jne.” Tässä linkki ko. Lauluun: 

https://www.youtube.com/watch?v=NBedO2qJ3AE


- En ole aina saanut sellaista apua, mitä olen rukoillut. Toisinaan olen sen sijaan saanut kyvyn suhtautua meneillään olevaan hankalaan tilanteeseen uudella tavalla, kokenut yliluonnollista rauhaa, jokin kaunis hengellinen laulu on alkanut soida sydämessäni ja olen saanut sen kautta jopa iloita Yeshuassa kaiken keskellä!


Lopputoteamus psalmiin nro 44:


Erikoista psalmissa on se, ettei siinä kertaakaan mainita nimeä Yehowah. Lisäksi siinä ikään kuin herätellään nukahtanutta ainoaa auttajaa. Mielestäni olisi sen sijaan ollut parempi herätellä itseään ja syntistä Israelin kansaa tulemaan kuuliaisiksi Elohiminsa opetuksille. Sama ohje pätee hyvin meihinkin, joten herätellään ensin oma sisimpämme ja nukahtaneet lähimmäisemme etsimään aitoa pyhitystä ja alkakaamme kilvoitella saamiemme apostolisten ohjeiden mukaan, niin varsin pian huomaamme Yehowah Elohimin olevan kanssamme voimallisena apunamme.
_ _ _

Jos et ole vielä lähtenyt seuraamaan Adonai Yeshuaa, etkä ole saanut kokea sitä, että kaikki sinun syntisi on jo annettu anteeksi, etkä ole saanut syvää rauhaa ja pelastusvarmuutta sydämeesi, niin päätä juuri nyt tehdä aito parannus elämässäsi ja pyydä Häntä tulemaan omaksi Vapahtajaksesi ja parantamaan kaikki sairautesi! Jos tahdot keskustella tästä kahden kesken, niin kirjoita meili: norrgard.leif@gmail.com tai soita minulle: 041 701 1447

Kerro, mitä ajatuksia tämä psalmi on sinussa herättänyt ja miten sen sanoma on sinuun vaikuttanut?

Ensi sapattina, jos Adonai suo, tutkimme yhdessä Psalmia nro 45.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti