lauantai 2. tammikuuta 2016

Psalmit 42-43


Tässä tutkielmasarjassa käyn läpi psalmeja, lyhyet niistä kokonaan ja pidemmistä vain osan niiden jakeista ja eräiden psalmien kohdalla kerron, mitä ne ovat merkinneet elämäni eri vaiheissa ja mitä ne opettavat meille tänään. Uskon muidenkin jo kauan Adonai Yeshuaa seuranneiden kokeneen useita yliluonnollisia asioita elämässään myös psalmien sanoman tiimoilta.

Pyrin löytämään netistä kuhunkin aiheeseen sopivan kuvan ja lauluvideon, sillä audiovisuaalinen esitys – kuva, ääni ja kirjoitettu sana - jää parhaiten mieleen kaiken uuden oppimisessa.

Lähde kanssani tälle matkalle!

Koska Raamattu on kirjoitettu hyvin patriarkaalisena aikana, niin muutan psalmeissa ne kohdat, joissa viitataan vain miehiin, mutta tarkoitetaan selvästi myös naisia, naisiakin koskeviksi. Käytän sopivissa kohdissa ilmausta ihminen, jolloin sana kattaa myös kaikenikäiset ihmiset. Teen näin siksi, että jakeessa Gal. 3:28 on kirjoitettu:

>>Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista, sillä kaikki te olette yhtä HaMashiach Yeshuassa.<<

Aluksi meidän on hyvä hiljentää sydämemme oikealle aaltopituudelle kuuntelemalla seuraavaa laulua, joka liittyy tämän psalmin sanomaan.

https://www.youtube.com/watch?v=cG-_fHEjygU

 
Lyhyt johdanto psalmeihin 42-43


Psalmit kuuluvat yhteen sillä psalmi 43 on psalmin 42 jatke. Psalmeissa psalmista vuodattaa sydämensä kaipauksen Elohimille odottaen hartaasti apua ja tämän kohtaamista ongelmiensa ratkaisijana. 



Masentuneen rukous


 


Luemme ensin psalmit:


Psalmi 42


1. Musiikinjohtajalle. Koorahilaisten mietepsalmi. 2. Niin kuin peura kaipaa vesipuroille, niin minun sieluni kaipaa sinua, Elohim. 3. Minun sieluni janoaa Elohimia, elävää Elohimia. Milloin saan minä tulla Elohimin kasvojen eteen? 4. Kyyneleeni ovat minun ruokani päivin ja öin, kun minulle joka päivä sanotaan: "Missä on sinun Elohimisi?" 5. Näitä minä muistelen ja vuodatan sydämeni: minä kuljin väentungoksessa, astuin sen kanssa Elohimin huoneeseen riemun ja kiitoksen raikuessa juhlivasta joukosta.

6. Miksi murehdit, minun sieluni, ja olet minussa niin levoton? Odota Elohimia. Sillä vielä minä saan häntä kiittää hänen kasvojensa avusta. 7. Minun Elohimini, minun sieluni on murheellinen minussa, sen tähden minä muistan sinua Jordanin maalla, Hermonin kukkuloilla ja Misarin vuorella. 8. Sinun koskiesi pauhussa syvyys syvyydelle huutaa, kaikki sinun kuohusi ja aaltosi käyvät minun ylitseni.
9. Päivällä Yehowah säätää armonsa, ja yöllä minä hänelle veisaan ja rukoilen elämäni Elohimia.


10. Minä sanon Elohimille, kalliolleni: "Miksi olet minut unhottanut? Miksi minun täytyy käydä murhepuvussa, vihollisen ahdistamana?" 11. Minun luitani jäytää, kun viholliseni minua häpäisevät, sanoen minulle kaiken päivää: "Missä on sinun Elohimisi?" 12. Miksi murehdit, minun sieluni, ja miksi olet minussa niin levoton? Odota Elohimia. Sillä vielä minä saan kiittää häntä, minun kasvojeni apua, minun Elohimiani.


Psalmi 43 (jatkoa psalmiin 42) 



1. Auta minut oikeuteeni, Elohim, ja aja minun asiani armotonta kansaa vastaan. Päästä minut kavalista ja vääristä ihmisistä. 2. Sillä sinä olet minun Elohimini, minun linnani. Miksi olet minut hyljännyt? Miksi minun täytyy käydä murhepuvussa, vihollisen ahdistamana? 3. Lähetä valkeutesi ja totuutesi. Ne minua johdattakoot, viekööt minut sinun pyhälle vuorellesi, sinun asuntoihisi, 4. että minä saisin tulla Elohimin alttarin eteen, Elohimin eteen, joka on minun iloni ja riemuni, ja kiittäisin kanteleilla sinua, Elohim, minun Elohimini.

5. Miksi murehdit, minun sieluni, ja miksi olet minussa niin levoton? Odota Elohimia. Sillä vielä minä saan kiittää häntä, minun kasvojeni apua, minun Elohimiani. 



Sitten käymme ne läpi


Psalmi 42

1. Musiikinjohtajalle. Koorahilaisten mietepsalmi. 2. Niin kuin peura kaipaa vesipuroille, niin minun sieluni kaipaa sinua, Elohim. 3. Minun sieluni janoaa Elohimia, elävää Elohimia. Milloin saan minä tulla Elohimin kasvojen eteen? 4. Kyyneleeni ovat minun ruokani päivin ja öin, kun minulle joka päivä sanotaan: "Missä on sinun Elohimisi?" 5. Näitä minä muistelen ja vuodatan sydämeni: minä kuljin väentungoksessa, astuin sen kanssa Elohimin huoneeseen riemun ja kiitoksen raikuessa juhlivasta joukosta. 


Jakeet 1-5 Psalmista kuvaa kauniisti kaipuutaan päästä aiempaa läheisempään kohtaamiseen Luojansa kanssa. Olkoon samanlainen kaipaus myös meidän sisimmässämme!

6. Miksi murehdit, minun sieluni, ja olet minussa niin levoton? Odota Elohimia. Sillä vielä minä saan häntä kiittää hänen kasvojensa avusta. 7. Minun Elohimini, minun sieluni on murheellinen minussa, sen tähden minä muistan sinua Jordanin maalla, Hermonin kukkuloilla ja Misarin vuorella. 8. Sinun koskiesi pauhussa syvyys syvyydelle huutaa, kaikki sinun kuohusi ja aaltosi käyvät minun ylitseni.
9. Päivällä Yehowah säätää armonsa, ja yöllä minä hänelle veisaan ja rukoilen elämäni Elohimia.


Jakeet 6-9 Meidän on toisinaan tarpeen sanoa omalle sielulle, ettei se turhaan murehdi tulevista asioista, koska emme voi etukäteen tietää, mitä esim. huomenna tulee tapahtumaan. Tässä Adonai Yeshua opetti meitä Vuorisaarnassaan sanoen: (Matt. 6:31-34)

>>31. Älkää siis murehtiko sanoen: 'Mitä me syömme?' tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Millä me itsemme vaatetamme?' 32. Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan. 33. Vaan etsikää ensin Elohimin kuningaskuntaa ja hänen vanhurskauttaan, niin myös kaikki tämä teille annetaan. 34. Älkää siis murehtiko huomisesta päivästä, sillä huominen päivä pitää murheen itsestään. Riittää kullekin päivälle oma vaivansa."<<

10. Minä sanon Elohimille, kalliolleni: "Miksi olet minut unohtanut? Miksi minun täytyy käydä murhepuvussa, vihollisen ahdistamana?" 11. Minun luitani jäytää, kun viholliseni minua häpäisevät, sanoen minulle kaiken päivää: "Missä on sinun Elohimisi?" 12. Miksi murehdit, minun sieluni, ja miksi olet minussa niin levoton? Odota Elohimia. Sillä vielä minä saan kiittää häntä, minun kasvojeni apua, minun Elohimiani.


Jakeet 10-12 Ymmärrän miltä psalmistan sisimmässä tuntui, sillä eräs lähisukulainen vastasi minulle perin halveksivaan sävyyn, kun vakuutin Luojamme kuulevan rukouksiamme ja vastaavan niihin. Tuo sukulaiseni sanoi: ”Vaikka rukoilisit suu vaahdossa, niin koskaan et mitään vastausta tai apua ylhäältä saa!” Miten väärässä hän olikaan, sen todistavat sadat ihmeelliset rukousvastaukseni, joista osa on täysin ihmisjärjelle käsittämättömiä!



Psalmi 43 (jatkoa psalmiin 42)

1. Auta minut oikeuteeni, Elohim, ja aja minun asiani armotonta kansaa vastaan. Päästä minut kavalista ja vääristä ihmisistä. 2. Sillä sinä olet minun Elohimini, minun linnani. Miksi olet minut hyljännyt? Miksi minun täytyy käydä murhepuvussa, vihollisen ahdistamana? 3. Lähetä valkeutesi ja totuutesi. Ne minua johdattakoot, viekööt minut sinun pyhälle vuorellesi, sinun asuntoihisi, 4. että minä saisin tulla Elohimin alttarin eteen, Elohimin eteen, joka on minun iloni ja riemuni, ja kiittäisin kanteleilla sinua, Elohim, minun Elohimini.

Jakeet 1-4 Vaikka elämämme jumalattomien ihmisten keskuudessa on toisinaan perin vaikeaa, niin kyseessä on silti Korkeimman johdatus. Hän opettaa meille kärsivällisyyttä, uskonlujuutta ja järkkymätöntä luottamusta Hänen Pyhän Sanansa lupauksiin, joita on erään laskijan mukaan Raamatussa noin 7000. Meillä on siis varaa oppia lisää!

5. Miksi murehdit, minun sieluni, ja miksi olet minussa niin levoton? Odota Elohimia. Sillä vielä minä saan kiittää häntä, minun kasvojeni apua, minun Elohimiani.

Jae 5 Tästä kirjoitin alle omakohtaisen kokemuksen, miten kannattaa alati uskossa odottaa apua ylhäältä, eikä koskaan menettää toivoaan!


Psalmien mieleeni nostattama muisto (Ps. 43:5b)

- Luemme uudelleen tuon jakeen >>Odota Elohimia, sillä vielä minä saan kiittää häntä, minun kasvojeni apua, minun Elohimiani.<< Olen ollut uskossa ollessani monta kertaa perin tukalassa tilanteessa, mutta kun olen rukoillut ja odottanut apua ylhäältä, olen sitä myös saanut!

- Ollessani kansalaiskoulun viimeisen luokan kevätlukukaudella, olin masentunut, koska tulevaisuuteni pienessä Siuntion maaseutukylässä näytti hyvin synkältä. Siellä ei ollut työpaikkoja juuri muita kuin maanviljelystä harjoittaville, eivätkä vanhempani omistaneet lainkaan viljeltävää maata.

- Sanoin isälleni, että aikooko hän laittaa minut maailmalle ilman mitään ammatillista koulutusta? Molemmat pikkusiskoni saivat käydä lukion, mutta sitä ei minulle, eikä muillekaan sisaruksilleni sallittu, vaikka minun ja isosiskoni opettajat sitä vanhemmilleni suosittelivat vielä Lohjalla asuessamme. Tämä syrjintä johtui siitä, että me muut olimme vanhempiemme aiemmasta avioliitosta.

- Olin toki tapani mukana rukoillut asiaa ensin Adonai Yeshualta. Isäni otti selvää mahdollisista koulutusmahdollisuuksistani ja järjesti minut Oy Strömberg Ab:n sisäänpääsykokeisiin Hesaan, Pitäjänmäelle. Se ei tulisi maksamaan isälleni mitään, koska kyseessä oli sisäoppilaitos, jossa oppilaat lukukausien lomassa työskentelevät tehtaalla saaden työstään palkan.

- Sisäänpääsyvaatimukset olivat tosi kovat, sillä kansalaiskoulun pääsytodistuksen keskiarvon piti olla 9 tai yli. Minulla oli tasan 9. Matematiikan koe oli todella vaikea, sillä Siuntion kansalaiskoulun taso oli muutenkin noin vuoden jäljessä Lohjan koulua ja lisäksi Siuntiossa oli säästösyistä lyhennetty 8.:n luokan kevätlukukausi päättymään sinä vuonna jo maaliskuun lopussa.
 
- Sisäänpääsykokeissa tunsin sisimmässäni, että ellen osaa tiettyä laskua, niin en onnistu pääsemään sisälle, sillä noin 400:sta hakijasta vain 30 otettaisiin. Rukoilin hartaasti ensin ymmärrystä, että mitä laskutehtävässä todella kysyttiin ja kun ymmärsin sen, niin rukoilin ymmärrystä, miten lasku ratkaistaan. Sain molempiin rukouksiini vastauksen, laskin oikein ja pääsin muistaakseni viimeisillä pisteillä sisälle! HalleluYah! PS. Olen ollut useissa eri tilanteissa ”rajatapaus”. 


Lopputoteamus psalmeihin 42-43:


Psalmeista opimme kärsivällisyyttä ollessamme missä tahansa ahdingossa tai umpikujassa, josta emme omin voimin, emmekä oman ymmärryksemme avulla selviä haluamallamme tavalla. Kokemuksesta tiedän, että Yehowah käyttää usein yllättäviä olosuhteita, ikään kuin sattumia ja muita ihmisiä, jopa ihan jumalattomiakin välikappaleenaan tuodakseen meille avun avuksemme oikeaan aikaan! HalleluYah!
 

_ _ _

Jos et ole vielä lähtenyt seuraamaan Adonai Yeshuaa, etkä ole saanut kokea sitä, että kaikki sinun syntisi on jo annettu anteeksi, etkä ole saanut syvää rauhaa ja pelastusvarmuutta sydämeesi, niin päätä juuri nyt tehdä aito parannus elämässäsi ja pyydä Häntä tulemaan omaksi Vapahtajaksesi ja parantamaan kaikki sairautesi! 


Jos tahdot keskustella tästä kahden kesken, niin kirjoita meili: norrgard.leif@gmail.com tai soita minulle: 041 701 1447


Kerro, mitä ajatuksia tämä psalmi on sinussa herättänyt ja miten sen sanoma on sinuun vaikuttanut?

Ensi sapattina, jos Adonai suo, tutkimme yhdessä Psalmia nro 44.

4 kommenttia:

  1. Kolme kertaa - alussa, keskellä ja lopussa - Raamatussa varoitetaan jättämästä tai lisäämästä jotakin sen sanoihin. "'Kaikkea, mitä minä käsken, noudattakaa tarkoin. Älkää siihen mitään lisätkö älkääkä siitä mitään ottako pois'" (5 Moos. 12:32).

    "'Älä lisää hänen sanoihinsa mitään, ettei hän vaatisi sinua tilille ja ettet valhettelijaksi joutuisi'" (Sananl. 30:6).

    "'Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu'" (Ilm. 22:18,19).

    VastaaPoista
  2. Sinä luulet tätä kirjoitustani "uudeksi raamatunkäännökseksi", jota se ei tietenkään ole. Mitä ilmeisimmin en tule koskaan laatimaan mitään raamatunkäännöstä! Tässäkin kirjoituksessa on ainoastaan pohdintaa psalmien äärellä ja siihen liittyy omien näkemysten esilletuominen,

    Peräänkuulutan sinua näkemään metsä puilta ;) / Siunausta!

    VastaaPoista
  3. Tarkoitin tätä:
    "Koska Raamattu on kirjoitettu hyvin patriarkaalisena aikana, niin muutan psalmeissa ne kohdat, joissa viitataan vain miehiin..."

    Ei pidä tehdä muutoksia Raamatun tekstiin

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tällaisissa Psalmien tutkisteluissa, johon viittaat on täysin luvallista esittää omat mielipiteensä. Jos lukisit Raamattuasi tarkemmin (eli sen kokonaisilmoituksen huomioiden), niin ymmärtäisit mitä Daniel tarkoitti jakeessa: Dan. 12:4

      >>Mutta sinä, Daniel, lukitse nämä sanat ja sinetöi tämä kirja lopun aikaan asti. Monet sitä tutkivat, ja ymmärrys lisääntyy.<<

      Oletan sinunkin uskovan, että elämme nyt lopun aikoja jopa enemmän kuin apostolit muinoin. Apostolien aikana oli esim. orjuus vielä varsin yleistä, mutta nykyisin se on harvinaisempaa, kiitos kristinuskon leviämisen!

      Silti Tanakhissa ihmisorjia pidettiin halvempiarvoisina kuin muita ihmisiä ja vielä pakanalliskristillisen ajanlaskun alussa apostoli Paavali kehotti orjia olemaan isännilleen alamaisia ja kaikessa kuuliaisia.

      Hyväksytkö sinä orjuuden eli orjaksi alistamisen vielä nykyisinkin ja pidätkö orjiksi pakotettuja ihmisarvoltaan muita ihmisiä alempiarvoisina ja naisorjia vielä miesorjiakin alempiarvoisempina, kuten Raamatussa on opetettu Lakiliiton aikaan? 2. Moos. 21:1-7

      >>1 "Nämä ovat ne oikeudet, jotka sinun tulee asettaa heidän eteensä:
      2 Jos sinä ostat hebrealaisen orjan, niin hän palvelkoon kuusi vuotta, mutta seitsemäntenä hän pääsköön vapaaksi maksutta.
      3 Jos hän on tullut yksinäisenä, niin yksinäisenä lähteköönkin; mutta jos hän oli nainut, niin lähteköön vaimo hänen kanssaan.
      4 Jos hänen isäntänsä on antanut hänelle vaimon, ja tämä on synnyttänyt hänelle poikia tai tyttäriä, niin vaimo lapsinensa jääköön isännän omaksi, ja hän lähteköön yksinään.
      5 Mutta jos orja vakuuttaa: 'Minä rakastan isäntääni, vaimoani ja lapsiani enkä tahdo päästä vapaaksi',
      6 niin hänen isäntänsä vieköön hänet Jumalan eteen ja asettakoon hänet ovea tai pihtipieltä vasten, ja hänen isäntänsä lävistäköön hänen korvansa naskalilla, ja hän olkoon hänen orjansa ainiaan.
      7 Jos joku myy tyttärensä orjaksi, älköön tämä pääskö vapaaksi, niinkuin miesorjat pääsevät.<<

      On huomionarvoista, että juutalaisten ostamilla pakanataustaisilla orjilla ei ollut mahdollista päästä juutalaisorjien lailla vapaaksi edes vapautusvuonna, koska he olivat ihmisarvoltaan vielä kaikkia juutalaisorjia halvempiarvoisempia.

      Kannatatko sinä (viralliselta nimeltäsi Antero Hiltunen) tuollaista Raamatun opettamaa orjuutta vielä nykyisinkin? Kiitos, että vastaat ja perustelet myös vastauksesi! Siunausta Yeshuassa!

      Poista