perjantai 15. tammikuuta 2016

Psalmi nro 45


Tässä tutkielmasarjassa käyn läpi psalmeja, lyhyet niistä kokonaan ja pidemmistä vain osan niiden jakeista ja eräiden psalmien kohdalla kerron, mitä ne ovat merkinneet elämäni eri vaiheissa ja mitä ne opettavat meille tänään. Uskon muidenkin jo kauan Adonai Yeshuaa seuranneiden kokeneen useita yliluonnollisia asioita elämässään myös psalmien sanoman tiimoilta.

Pyrin löytämään netistä kuhunkin aiheeseen sopivan kuvan ja lauluvideon. Audiovisuaalinen esitys – kuva, ääni ja kirjoitettu sana - jää parhaiten mieleen kaiken uuden oppimisessa.

Lähde kanssani tälle matkalle!

Koska Raamattu on kirjoitettu hyvin patriarkaalisena aikana, niin muutan psalmeissa ne kohdat, joissa viitataan vain miehiin, mutta tarkoitetaan selvästi myös naisia, naisiakin koskeviksi. Käytän sopivissa kohdissa ilmausta ihminen, jolloin sana kattaa myös kaikenikäiset ihmiset. Teen näin siksi, että jakeessa Gal. 3:28 on kirjoitettu:

>>Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista, sillä kaikki te olette yhtä HaMashiach Yeshuassa.<<

Aluksi meidän on hyvä hiljentää sydämemme oikealle aaltopituudelle kuuntelemalla seuraavaa laulua, joka liittyy tämän psalmin sanomaan. Huomioi Vapahtajan nimi laulussa!



Lyhyt johdanto psalmiin 45
Koorahilaiset merkitsivät muistiin selvästi Pyhässä Hengessä saaneensa psalmin koskien Vapahtajaamme Yeshuaa. Hänestä kerrotaan ensin nöyränä ihmisenä, hyvän sanoman julistajana, sitten sankarina, joka palaa takaisin voimassa ja loistossa. Taivaallinen Isämme, Yehowah Elohim kunnioittaa Poikaansa, jolle Hän antaa Siionin kuninkuuden.


Ylistyslaulu kuninkaan häissä





Luemme ensin koko psalmin:

 
1. Musiikinjohtajalle. Lauletaan kuin "Liljat". Koorahilaisten mietepsalmi. Laulu rakkaudesta. 2. Sydämeni tulvii ihania sanoja. Minä lausun psalmini kuninkaalle, kieleni on taitavan kirjurin kynä. 3. Sinä olet ihmislapsista ihanin, suloisuus on vuodatettu sinun huulillesi, sen tähden Yehowah Elohim siunaa sinua ikuisesti.

4. Vyötä miekka vyöllesi, sinä sankari, vyöttäydy kunniaasi ja korkeuteesi. 5. Ole onnekas korkeudessasi. Nouse sotavaunuihisi totuuden, nöyryyden ja vanhurskauden puolesta, ja oikea kätesi opettakoon sinulle peljättäviä tekoja. 6. Sinun nuolesi iskeytyvät terävinä kuninkaan vihollisten sydämiin, kansat kaatuvat allesi. 7. Elohim, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti. Sinun kuninkuutesi valtikka on oikeuden valtikka.

8. Sinä rakastat vanhurskautta ja vihaat laittomuutta. Sen vuoksi on Elohohim, sinun Elohimisi, voidellut sinua iloöljyllä enemmän kuin kumppaneitasi. 9. Mirhaa, aloeta ja kassiaa tuoksuvat kaikki sinun vaatteesi, kanteleet helisevät sinun iloksesi norsunluisista palatseista. 10. Kuningasten tyttäriä on sinun kaunistuksenasi, kuningatar seisoo sinun oikealla puolellasi, Oofirin kullassa. 

11. Kuule, tytär, katso ja kallista korvasi, unhota kansasi ja isäsi huone, 12. ja saakoon kuningas halun sinun kauneuteesi, sillä hän on sinun herrasi. Kumarra häntä. 13. Tytär Tyros ja kansan rikkaimmat etsivät lahjoillaan sinun suosiotasi. 14. Ylen ihana on kuninkaan tytär sisäkammiossa, kultakudosta on hänen pukunsa. 15. Kirjailluissa vaatteissa hänet saatetaan kuninkaan tykö. Neitsyet seuraavat häntä, hänen ystävättärensä tuodaan sinun tykösi.

16. Ilolla ja riemulla heitä saatetaan, he astuvat kuninkaan palatsiin. 17. Sinun poikasi tulkoot sinun isiesi sijaan, sinä asetat heidät ruhtinaiksi koko maahan. 18. Minä teen sinun nimesi kuuluksi suvusta sukuun, sen tähden kansat ylistävät sinua aina ja ikuisesti.


Sitten käymme sen läpi


1. Musiikinjohtajalle. Lauletaan kuin "Liljat". Koorahilaisten mietepsalmi. Laulu rakkaudesta. 2. Sydämeni tulvii ihania sanoja. Minä lausun psalmini kuninkaalle, kieleni on taitavan kirjurin kynä. 3. Sinä olet ihmislapsista ihanin, suloisuus on vuodatettu sinun huulillesi, sen tähden Yehowah Elohim siunaa sinua ikuisesti.

Jakeet 1-3 Tämä psalmi on helmi psalmien joukossa ja siinä palvotaan profeetallisesti Pyhässä Hengessä jo noin 1000 vuotta etukäteen Ihmisen Poikaa, Yeshuaa. Tässä Hänestä käytetään ilmausta ”ihmislapsi”.

4. Vyötä miekka vyöllesi, sinä sankari, vyöttäydy kunniaasi ja korkeuteesi. 5. Ole onnekas korkeudessasi. Nouse sotavaunuihisi totuuden, nöyryyden ja vanhurskauden puolesta, ja oikea kätesi opettakoon sinulle peljättäviä tekoja. 6. Sinun nuolesi iskeytyvät terävinä kuninkaan vihollisten sydämiin, kansat kaatuvat allesi. 7. Elohim, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti. Sinun kuninkuutesi valtikka on oikeuden valtikka.

Jakeet 4-7 Tässä on ainakin kaksikerroksinen merkitys. Ensimmäinen merkitsee Yeshuan vaellusta maan päällä, jolloin hänen totuuden sanansa lävisti monessa tilanteessa häntä vihaavien fariseusten ja lainoppineiden sydämet. Toinen merkitys on se, mitä tapahtuu Yeshuan maan päälle paluun yhteydessä. Jumalattomat tuhotaan ja Yeshuan kuningaskunta perustetaan konkreettisella tavalla maan päälle ensin 1000 vuodeksi ja viimeisen tuomion jälkeen se säilyy täällä ikuisesti.
 
8. Sinä rakastat vanhurskautta ja vihaat laittomuutta. Sen vuoksi on Elohohim, sinun Elohimisi, voidellut sinua iloöljyllä enemmän kuin kanssaperillisiäsi. 9. Mirhaa, aloeta ja kassiaa tuoksuvat kaikki sinun vaatteesi, kanteleet helisevät sinun iloksesi norsunluisista palatseista. 10. Kuningasten tyttäriä on sinun kaunistuksenasi, kuningatar seisoo sinun oikealla puolellasi, Oofirin kullassa.

Jakeet 8-10 Upea kuvaus taivaallisesta palatsista, jossa tuskin on norsunluita, vaan jotain sen kaltaista materiaalia. Kuningattaren paikka on seisoa kuninkaan oikealla puolella, mitä useissa Euroopan kuninkaallisissa häissä on noudatettu. Oheinen prinsessa Annen ja kapteeni Mark Phillipsin hääkuva on siinä mielessä virheellinen. Heidän avioliittonsa kariutui. Sen sijaan Prinsessa Elizabethin ja Philip Mounbackenin kuvassa hääparin sijainti on oikein.

11. Kuule, tytär, katso ja kallista korvasi, unhota kansasi ja isäsi huone, 12. ja saakoon kuningas halun sinun kauneuteesi, sillä hän on sinun herrasi. Kumarra häntä. 13. Tytär Tyros ja kansan rikkaimmat etsivät lahjoillaan sinun suosiotasi. 14. Ylen ihana on kuninkaan tytär sisäkammiossa, kultakudosta on hänen pukunsa. 15. Kirjailluissa vaatteissa hänet saatetaan kuninkaan tykö. Neitsyet seuraavat häntä, hänen ystävättärensä tuodaan sinun tykösi.

Jakeet 11-15 Pane merkille, että kuningattaren tulee kumartaa kuningasta ja siten osoittaa tälle kunnioitusta. Tänä yltiöfeministisenä aikana pyritään tämä arvojärjestys kääntämään päälaelleen! Kuningattaren puvun kuvauksella on hengellinen merkitys. Sillä kuvataan Yeshuan morsiusseurakunnan pyhien vanhurskaita tekoja, joita myös ”eläviksi teoiksi” kutsutaan. Puvun pohjaväri on valkoinen, mikä on kaikille Messiaan pyhille annettu lahjavanhurskaus. Alla on kuvaus siitä: (Ilm. 19:6-9)

>>6. Ja minä kuulin ikään kuin kansan paljouden äänen ja ikään kuin paljojen vetten pauhinan ja ikään kuin suuren ukkosenjylinän sanovan: "HalleluYah! Sillä Yehowah, meidän Elohimimme, Kaikkivaltias, on ottanut hallituksen. 7. Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut.
 
8. Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen. Se liina on pyhien vanhurskautus." 9. Ja hän sanoi minulle: "Kirjoita: Autuaat ne, jotka ovat kutsutut Karitsan hääaterialle!" Vielä hän sanoi minulle: "Nämä sanat ovat totiset Elohimin sanat".<<

16. Ilolla ja riemulla heitä saatetaan, he astuvat kuninkaan palatsiin. 17. Sinun poikasi tulkoot sinun isiesi sijaan, sinä asetat heidät ruhtinaiksi koko maahan. 18. Minä teen sinun nimesi kuuluksi suvusta sukuun, sen tähden kansat ylistävät sinua aina ja ikuisesti.

Jakeet 16-18 Karitsan hääjuhla taivaassa on oleva juhlien juhla, josta on olemassa useita kauniita lauluja. Ehkä tunnetuin niistä on ”On armo suuri ihmeinen”, johon linkki tässä: 



Jakeen 45:14 mieleeni nostattama muisto:

- Luemme uudelleen tuon jakeen hieman tyyliteltynä >>Ylen ihana on kuninkaan tytär sisäkammiossa, kultakudosta on hänen pukunsa.<< Mieleeni tuli vuoden 1972 syyskuu. Olin juuri edeltävässä kuussa, sen viimeisenä päivänä saanut täyttyä ensi kertaa Pyhällä Hengellä ja työskentelin Oy Strömberg Ab:n Elektroniikkapiirtämössä.

- Eräänä työpäivänä kaksi jo kauan uskossa ollutta Eila-nimistä rouvaa tuli luokseni ja he sanoivat, ettei ole mikään ihme, että juutalaiset ja arabit taistelevat pienestä maatilkusta Välimeren kaakkoiskulmassa, sillä se on esikuvallista myös meille ylhäältä syntyneille. Me kristityt taistelemme täällä uskon jaloa taistelua ikuisesta taivaallisesta perintöosastamme, mikä on äärettömän paljon arvokkaampi, kuin tämä katoava maailmamme kaikkine rikkauksineen!


Lopputoteamus psalmiin nro 45:

 
Psalmia voitaisiin nimittää myös kuningassuvun psalmiksi, sillä siinä mainitaan useissa jakeissa kuningashuoneen jäsenistä. Siinä mainitaan kuninkaiden tyttäret, kuningas, kuningatar, kuninkaan tytär ja kuninkaan pojat.

_ _ _

Jos et ole vielä lähtenyt seuraamaan Adonai Yeshuaa, etkä ole saanut kokea sitä, että kaikki sinun syntisi on jo annettu anteeksi, etkä ole saanut syvää rauhaa ja pelastusvarmuutta sydämeesi, niin päätä juuri nyt tehdä aito parannus elämässäsi ja pyydä Häntä tulemaan omaksi Vapahtajaksesi ja parantamaan kaikki sairautesi! Jos tahdot keskustella tästä kahden kesken, niin kirjoita meili: norrgard.leif@gmail.com tai soita minulle: 041 701 1447


Olet jo uskossa tai et, niin kerro mitä ajatuksia tämä psalmi on sinussa herättänyt ja miten sen sanoma on sinuun vaikuttanut?

Ensi sapattina, jos Adonai suo, tutkimme yhdessä Psalmia nro 46.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti