perjantai 22. tammikuuta 2016

Psalmi nro 46


Tässä tutkielmasarjassa käyn läpi psalmeja, lyhyet niistä kokonaan ja pidemmistä vain osan niiden jakeista ja eräiden psalmien kohdalla kerron, mitä ne ovat merkinneet elämäni eri vaiheissa ja mitä ne opettavat meille tänään. Uskon muidenkin jo kauan Adonai Yeshuaa seuranneiden kokeneen useita yliluonnollisia asioita elämässään myös psalmien sanoman tiimoilta.

Pyrin löytämään netistä kuhunkin aiheeseen sopivan kuvan ja lauluvideon. Audiovisuaalinen esitys – kuva, ääni ja kirjoitettu sana - jää parhaiten mieleen kaiken uuden oppimisessa.

Lähde kanssani tälle matkalle!

Koska Raamattu on kirjoitettu hyvin patriarkaalisena aikana, niin muutan psalmeissa ne kohdat, joissa viitataan vain miehiin, mutta tarkoitetaan selvästi myös naisia, naisiakin koskeviksi. Käytän sopivissa kohdissa ilmausta ihminen, jolloin sana kattaa myös kaikenikäiset ihmiset. Teen näin siksi, että jakeessa Gal. 3:28 on kirjoitettu:

>>Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista, sillä kaikki te olette yhtä HaMashiach Yeshuassa.<<

Aluksi meidän on hyvä hiljentää sydämemme oikealle aaltopituudelle kuuntelemalla seuraavaa orkesterin instrumentaalia, joka liittyy tämän psalmin sanomaan.



Lyhyt johdanto psalmiin 46 

Koorahilaiset osoittavat, miten järkkymätön on meidän turvapaikkamme, jos olemme asettaneet sen Yehowah Tzva'otiin, Israelin sotajoukkojen Elohimiin.


Elohim on turvapaikkamme



Luemme ensin koko psalmin:

1. Musiikinjohtajalle. Koorahilaisten laulu, korkeassa äänialassa. 2. Elohim on meidän turvamme ja väkevyytemme, apumme hädässä aivan vahva. 3. Sen tähden emme pelkää, vaikka maa järkkyisi ja vuoret meren pohjaan vajoaisivat, 4. vaikka sen vedet pauhaisivat ja kuohuisivat ja vuoret vapisisivat sen raivosta. Sela.

5. Virta haaroineen ilahuttaa Elohimin kaupungin, Korkeimman pyhät asunnot. 6. Elohim on sen keskellä, ei se horju, Elohim auttaa sitä jo aamun koittaessa. 7. Kansat metelöivät, valtakunnat horjuvat, kun hän jylisee, huojuu maa. 8. Yehowah Tzva'ot on meidän kanssamme, Jaakobin Elohim on meidän linnamme. Sela.

9. Tulkaa, katsokaa Yehowan töitä, hänen, joka tekee hämmästyttäviä tekoja maan päällä: 10. hän lopettaa sodat maan ääriin saakka, hän särkee jousen, taittaa keihään, polttaa sotavaunut tulessa.

11. "Laskekaa aseenne ja tietäkää, että minä olen Elohim, korkea kansojen keskellä, korkea maan päällä." 12. Yehowah Tzva'ot on meidän kanssamme, Jaakobin Elohim on meidän linnamme. Sela.


Sitten käymme sen läpi

1. Musiikinjohtajalle. Koorahilaisten laulu, korkeassa äänialassa. 2. Elohim on meidän turvamme ja väkevyytemme, apumme hädässä aivan vahva. 3. Sen tähden emme pelkää, vaikka maa järkkyisi ja vuoret meren pohjaan vajoaisivat, 4. vaikka sen vedet pauhaisivat ja kuohuisivat ja vuoret vapisisivat sen raivosta. Sela.

Jakeet 1-4 Ainoa todellinen turvapaikka on olla Korkeimman suojeluksessa. Silloin ei tarvitse pelätä mitään ulkoista luonnonkatastrofia, muuta fyysistä, eikä henkivaltojen taholta tulevaa uhkaa, oli se sitten millainen tahansa!

5. Virta haaroineen ilahuttaa Elohimin kaupungin, Korkeimman pyhät asunnot. 6. Elohim on sen keskellä, ei se horju, Elohim auttaa sitä jo aamun koittaessa. 7. Kansat metelöivät, valtakunnat horjuvat, kun hän jylisee, huojuu maa. 8. Yehowah Tzva'ot on meidän kanssamme, Jaakobin Elohim on meidän linnamme. Sela.

Jakeet 5-8 Jakeissa 5-6 viitaan Paratiisin virran neljään haaraan. Se haarautuu kastelemaan koko Paratiisia. Se tarkoittaa Elämän veden virtaa, joka tuo ikuisen elämän niille, jotka saavat siitä juoda ja Korkeimman pyhiä asuntoja olemme me, jos hänen Henkensä asuu meissä. Myös Yeshuan viittaus elämän veden virtoihin tarkoittaa samaa Joh. 7:37-39


>>
37. Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Yeshua seisoi, huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon. 38. Joka uskoo minuun, niin kuin Raamatussa sanotaan, hänen sisimmästään on juokseva elävän veden virrat."*) 39. Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen. Sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Yeshuaa ei ollut vielä kirkastettu.<<

*) On mielenkiintoista todeta, että kyseessä on monikkomuoto ”virrat”.

Jumalattomat pakanakansat vaahtoavat omia häpeitään, mutta Korkein vaimentaa niiden metelin ensin varoittamalla ja valitettavan usein ankarilla rangaistuksilla, kun muu ei tepsi. Jakeen 8 sanoma toistetaan psalmin lopussa ja se onkin tämän psalmin pääsanoma.


9. Tulkaa, katsokaa Yehowan töitä, hänen, joka tekee hämmästyttäviä tekoja maan päällä. 10. Hän lopettaa sodat maan ääriä myöten. Hän särkee jousen, taittaa keihään ja polttaa sotavaunut tulessa.

Jakeet 9-10 Tuo aikakausi on vielä edessäpäin. Valtava lupaus ihanasta rauhan ajasta, jollaista ei ole koskaan aiemmin ollut maan päällä: 1000 vuotta kansat elävät ilman sotia! 

     
11. "Laskekaa aseenne ja tietäkää, että minä olen Elohim, korkea kansojen keskellä, korkea maan päällä." 12. Yehowah Tzva'ot on meidän kanssamme, Jaakobin Elohim on meidän linnamme. Sela.

Jakeet 11-12 Uskon tämän merkitsevän sitä tulevaa aikaa, jossa ensin kansoille annetaan mahdollisuus tulla sovintoon Luojansa kautta. Tätä aikakautta on jatkunut nyt pian 2000 vuotta. Koska kansat eivät ota vastaan tätä sovinnon ja rauhan tarjousta, niin siksi on tuleva vielä kaikkien sotien äiti, jonka jäljiltä jää maan päälle eloon vain rippeet pakanakansoista ja se osa Israelin kansasta, joka turvautuu koko sydämestään Elohimiinsa jakeen 12 mukaisesti.


Psalmin 46 jakeiden 8 ja 12 mieleeni nostattama muisto: 
 
- Luemme uudelleen tuon kahdesti kirjoitetun jakeen >>Yehowah Tzva'ot on meidän kanssamme, Jaakobin Elohim on meidän linnamme.<< Mieleeni tuli erään suomalaisen uskonsisaren kokemus Ruotsissa. Hän joutui yllättäen taloudelliseen ahdinkoon. Hänellä ei ollut rahaa ostaa ruokaa pienille lapsilleen, joten hän rukoili apua ylhäältä. 


- Kävellessään sinä syyspäivänä ulkona murheissaan ja rukoillen, kuljetti raaka tuuli puista pudonneita lehtiä ja niiden mukana hänen jalkojensa juureen tuli 50 kruunun seteli. Siihen aikaan se oli iso raha ja riitti ruokaan moneksi päiväksi.


Lopputoteamus psalmiin nro 46:

Psalmin pääasiallisin opetus on ”Yehowah Tzva'ot on meidän kanssamme, Jaakobin Elohim on meidän linnamme.” Hän on hyvä ja rakastava Luojamme, jonka luokse me saamme aina tulla kaikkine murheinemme, taakkoinemme ja epäonnistumisinemme. Hän tuntee meidät ja tietää millaista tekoa me olemme ja rakastaa meitä ikuisella rakkaudellaan. Sinä saat levätä Hänessä.

_ _ _

Jos et ole vielä lähtenyt seuraamaan Adonai Yeshuaa, etkä ole saanut kokea sitä, että kaikki sinun syntisi on jo annettu anteeksi, etkä ole saanut syvää rauhaa ja pelastusvarmuutta sydämeesi, niin päätä juuri nyt tehdä aito parannus elämässäsi ja pyydä Häntä tulemaan omaksi Vapahtajaksesi ja parantamaan kaikki sairautesi! Jos tahdot keskustella tästä kahden kesken, niin kirjoita meili: norrgard.leif@gmail.com tai soita minulle: 041 701 1447


Olet jo uskossa tai et, niin kerro mitä ajatuksia tämä psalmi on sinussa herättänyt ja miten sen sanoma on sinuun vaikuttanut?

Ensi sapattina, jos Adonai suo, tutkimme yhdessä Psalmia nro 47.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti